Welcome to ROCKERS WORLD.Join me in FACEBOOK.DONT FORGET COME AGAIN.THANKS

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

















cara perlaksanaan hukuman mati dilakukan

Posted by Crew Sunday, May 26, 2013 0 ulasan
Di negara2 di dunia, perlaksanaan hukuman mati adalah berbeza. setengah negara menggunakan hukuman pancung seperti di Arab Saudi. di Indonesia menggunakan kaedah tembak. amerika pula menggunakan kerusi elektrik. sementara di Malaysia menggunakan cara gantung sampai mati!
Di penjara2 di malaysia yang melaksanakan hukuman gantung terhadap pesalah2, prosesnya akan dilakukan oleh unit khas yang telah dilatih khusus. semuanya adalah kakitangan penjara yang akan nekad melakukannya supaya perlaksanaan akan dilakukan dengan tanpa kesilapan. sebarang kesilapan akan mengundang padah yang mesti dijawab kepada semua pihak, sama ada pihak atasan, pihak keluarga pesalah, pihak kesihatan, pihak perundangan dan badan hak asasi manusia.
arahan untuk melaksanakan hukuman gantung akan diterima oleh pengarah penjara secara rahsia daripada pihak atasan. kemungkinan 1-2 bulan sebelum tarikh perlaksanaan tersebut. kerahsiaan tersebut akan terus dirahsiakan sehinggalah 2-3 hari sebelum hukaman dijalankan. mesyuarat tertutup akan dijalankan melibatkan pegawai tertinggi yang terlibat dengan hukuman tersebut, termasuklah tukang gantung.
pelaksanaan hukuman dilaksanakan di waktu pagi kira2 10 minit selepas azan subuh. selalunya dilakukan hari khamis pagi jumaat. terdahulu sebelum itu, keluarga pesalah akan dimaklumi dan dibenarkan untuk berjumpa sepuas2nya seharian, dari pagi sehingga petang dengan pesalah. hari tersebut tangisan dan air mata adalah benda yang biasa dilihat. pertemuan yang sungguh menyayat hati tersebut akan dikawal ketat oleh pegawai penjara.
keluarga pesalah dibolehkan memeluk mencium sepuas2nya pesalah tersebut. daripada riak muka pegawai penjara yang bertugas di situ tergambar juga perasaan kasihan, tetapi mereka tetap melaksanakan tanggungjawab tersebut dengan tegas dan tidak kalah kepada perasaan. pesalah akan diberikan semua kehendaknya, makanan apa yang dimintanya sehinggalah kepada rokok. ada juga pesalah yang berpuasa hari tersebut.
malam itu pesalah tersebut akan dibawa ke bilik menunggu yang berada di blok chamber. bilik menunggu tersebut adalah lokap yang bersebelahan dengan bilik hukuman gantung. sekiranya pesalah beragama Islam, maka ustaz akan masuk lebih awal untuk memberi sedikit sebanyak nasihat berkenaan agama. sekiranya banduan tersebut beragama kristian, hindu, sikh dan lain2, maka orang agama masing2 akan dijemput untuk memberikan nasihat sebelum hukuman dilaksanakan.
saat yang cukup mendebarkan bermula apabila masuknya waktu subuh. ustaz yang bertugas serta merta menyuruh tahanan tersebut sembahyang subuh. ini kerana selepas 10 minit, bila2 masa sahaja tukang gantung akan datang dan melaksanakan ‘misinya’, tak kira tahanan tersebut sudah sembahyang atau tidak. si ustaz tidak dapat berbuat apa2 sekiranya tahanan tidak berminat untuk sembahyang. segalanya bergantung kepada tahanan tersebut.
lebih kurang 10 minit pegawai2 tinggi penjara masuk bersama2 pegawai kesihatan dan majistret. keadaan masa tersebut adalah sunyi sesunyi2nya. tiba2 kumpulan tukang gantung seramai lebih kurang 6-7 orang lelaki berbadan sasa berpakaian biasa masuk dan terus ke lokap. mereka akan bertindak pantas menggari tangan ke belakang tahanan. sebelah tangannya dimasukkan ke dalam poket baju dan mengeluarkan sehelai kain hitam. kain itu akan dimasukkan ke kepala pesalah.
dengan pantas tanpa sepatah kata mereka akan membawa tahanan tersebut ke bilik gantung bersebelahan lokap. di bilik itu sudah tersedia tali gantung, siap dengan nama dan nombor tahanan, tinggi dan berat. dalam masa beberapa saat, apabila tali sudah dimasukkan ke tengkuk dan pegawai tinggi memberi isyarat ibu jari diturunkan ke bawah, seorang petugas akan menarik besi pintu tempat berdiri pesalah, maka berdentumlah bunyi pesalah terjatuh ke tingkat bawah dengan tali mencekik/menyentap lehernya.
apasila selesai melihat mayat tergantung, ustaz akan berdoa. membaca doa selamat kerana semuanya selesai. masing2 yang berpeluh sejuk sejak tadi menarik nafas lega apabila tugasan yang amat berat dijalankan berjalan dijalankan.
seterusnya pegawai2 termasuk pegawai kesihatan dan majistret akan ke tingkat bawah untuk melihat mayat. pegawai kesihatan akan memastikan pesalah tadi sudah tidak bernyawa. majistret akan memastikan pelaksanaan hukuman telah dijalankan. masing2 menurunkan tandatangan sebagai penyaksian bahawa tugas dan pelaksanaan hukuman yang diarahkan oleh undang2 malaysia telah selesai.
sebenarnya pegawai penjara yang menjalankan tugas tersebut adalah kerana tugas dan tanggung jawab. tugas berkaitan pelaksanaan hukuman mati adalah sesuatu yang amat berat. semua pihak kena nekad dan tabahkan hati. walaupun cara pelaksanaan tersebut bertentangan dengan hati nirani…takut aku

0 ulasan:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

۞ Followers ۞

۞ Country ۞


۞ Direktori ۞

۞ Download ۞